Psihologie

Depresia de iarnă sau o reacție a organismului la vremea rece?

Depresia de iarnă este o formă specifică a depresiei și face parte din așa numitele tulburările afective sezoniere, adică cele care "par" a fi cauzate de condițiile meteorologice și implicit de anotimpuri.

Spun ca "par" a fi cauzate deoarece, în realitate nu este așa. 

Asociația Americană de Psihiatrie afirmă că tulburările afective sezoniere sunt, de fapt, un semn al unei depresii majore sau al unei tulburări bipolare, deci nu sunt generate de schimbările anotimpurilor și, respectiv de modificările de temperatură ci, ele există într-un context și sunt doar influențate de condițiile meteorologice menționate.

Astfel că, majoritatea celor care suferă de tulburări afective sezoniere, suferă de tulburări depresive majore, iar un procent de 20% dacă nu și mai mult, au deja sau pot dezvolta tulburări bipolare (maniaco-depresive).

Cu toate că tulburările afective sezoniere au fost descrise și denumite formal încă din 1984, în Manualul de Diagnostic și Statistică al Bolilor Mentale DSM IV, tulburările afective sezoniere (Seasonal Affective Disorders) reprezintă un semn important al unei depresii majore, nefiind deci o tulburare de sine stătătoare.

Majoritatea lucrărilor de specialitate când vorbesc despre tulburări afective sezoniere se referă la depresia de iarnă, dar experiența demonstrează că exista un număr semnificativ de persoane care suferă de depresie primăvara sau vara mai pregnant decât în restul anului. Simptomatologia acestor tipuri de depresie de primăvară și vară este puțin diferită de cea a depresiei de iarnă și anume: apetit alimentar scăzut, insomnii, anxietate, iritabilitate, etc.

Depresia de iarnă, în general, poate avea următoarele simptome:

greutate la trezirea de dimineață

somnolenta pe parcursul zilei, dificultate în concentrarea atenției și realizarea eficientă a sarcinilor zilnice

tendința de a dormi mai mult

nivel redus de energie și, de aici, lipsa motivației și tendința spre amânare

dificultatea de a suporta temperaturi scăzute (persoanele se plâng frecvent ca nu le place iarna și nu pot suporta frigul, plângere care devine un argument valid pentru retragerea în casa sau limitarea ieșirilor și activităților în afara casei)

nevoia de a mânca mai mult, în special apare nevoia de: zahar, alcool și fast food din care derivă creșterea în greutate și se poate intra în cercul vicios al unei dispoziții proaste generate de creșterea în greutate.

retragerea în sine, evitarea activităților amicale, sociale și, chiar, familiale.

Se poate observa că este destul de ușor să confunzi depresia de iarnă cu tonusul general mai scăzut care este foarte firesc pe timpul iernii, din cauza: temperaturilor scăzute care, spun medicii, cresc presiunea arterială, îngreunează gândirea și provoacă apatie; zilele mai scurte și mai înnorate în care, prin absența luminii, arată unele studii, s-ar stimula secreția de melatonină (hormonul somnului).

Mai pe scurt, este firesc și logic ca acest "tonus de iarnă" să apară deoarece corpul este programat să doarmă, cu încetinirea funcțiilor vitale, atunci când este întuneric, iar aducerea în stare de veghe pe întuneric este o acțiune împotriva fiziologiei care are drept consecință firească lentoarea deoarece funcțiile încă sunt încetinite și activarea lor se va produce mai lent pe măsură ce va apărea lumina zilei.

La începuturile istoriei oamenii respectau ritmul biologic al organismului, astfel încât, din toamna activitățile scădeau treptat până a fi reduse la minim pe timpul iernii. Probabil de aceea, la depresia de iarnă, dar înțeleasă aici ca reducerea naturală a tonusului pe perioada rece, i se mai spune reacție de hibernare.

În concluzie, cum ne putem da seama dacă este doar o reacție a organismului la vremea rece sau este ceva mai mult? Cum ne putem da seama dacă ne confruntăm cu o depresie?

Dacă totuși găsiți plăcere în activitățile obișnuite, dacă nu v-ați retras în casă pentru ca nu mai vreți să vedeți pe nimeni, dacă atitudinea generală este mai mult pozitivă decât negativă, dacă vă puteți îndeplini îndatoririle familiale, profesionale etc. chiar dacă nivelul energetic este mai redus și activitățile nu mai sunt așa numeroase ca în alte anotimpuri, sunteţi doar în ton cu nevoile organismului dvs. de a fi mai lent când e frig afară și ziua este mai scurtă. 

Dar dacă nu se întâmplă lucrurile de mai sus și, în plus, vă mai caracterizează și gânduri și sentimente negative de lipsă de sens, inutilitate, lipsa de valoare, tristețe profundă, însingurare, incapacitatea de a va da jos din pat și a îndeplini cele mai simple activități rutiniere atunci este cazul să apelați la ajutor de specialitate.

Acum, că cele două concepte, depresia de iarnă ca semn al unei stări depresive majore sau al unei tulburări maniaco-depresive și reacția firească a organismului de hibernare în timpul iernii, sunt mai clar delimitate să vedem ce se poate face în fiecare dintre cele două cazuri.

În cazul în care bănuiți că nu este doar o "lene de sezon" mergeți direct la medicul de familie care va poate îndrepta spre un psiholog sau psihiatru, sau dacă aveți mai multe informații apelați direct la un psihoterapeut care vă poate ajuta să vă ajutați singur sau la un psihiatru care vă poate ajuta să vă depășiți dificultățile de moment cu ajutorul medicației. Ambele variante sunt binevenite, iar împreună sunt excelente.

Dacă totuși este doar o lene de sezon, sfatul meu este să "fiți blânzi cu dvs." și să vă acceptați această limită sănătoasă a organismului, sigur, dacă și contextul vieții dvs. v-o permite.

Ce puteți încerca singuri?

să vă monitorizați discret alimentația să nu alunecați în cercul vicios al mâncării de fast food care determină acumularea kilogramelor și implicit, imagine de sine scăzută ca urmare a îngrășării (acest lucru ar putea transforma o lene de sezon într-o formă de depresie)

atenţie la consumul de alcool care ajuta și el la acumularea kilogramelor și nu numai

specialiștii nutriționiști spun că banana și ciocolata sunt alimente care conțin serotonina (hormonul care ne dă buna dispoziție și ne crește capacitatea de concentrare a atenției) și consumat cu măsură ne poate ajuta în anotimpurile reci

una din cauzele apatiei de sezon fiind absența luminii - un sfat bun, pentru cine îl poate urma, este sa profitați la maxim de lumina naturală a după-amiezilor de toamnă/ iarnă și, dacă puteți, să ieșiți la plimbare în perioada prânzului, o oră sau măcar 30 de minute zilnic

atât cât se poate, nu renunțați la activitățile plăcute de timp liber și, este de preferat sa fie desfășurate împreuna cu prietenii sau familia

dacă din diverse motive sunteţi singuri este momentul să activați rețeaua de suport social - puteți face asta sub îndrumarea unui psiholog sau, pur si simplu, verificați agenda și încercați să reactivați legătura cu cunoștințe mai vechi pe care se poate sa le fi neglijat

în perioada iernii este un bun prilej pentru oamenii singuri, și nu numai, să se implice în activități caritabile; a oferi, a crea bucurie unui copil sau unui bătrân în perioada sărbătorilor ne creează noua înșine emoții pozitive și, implicit, stări pozitive, în plus este un prilej de a face noi cunoștințe care pot deveni prietenii

mișcarea la sala de sport va poate ajuta

filmele cu mesaj pozitiv ca stimul pentru creier creează gânduri pozitive, emoții pozitive și, implicit, stări de pozitive. Va recomand un experiment: timp de 10 zile uitați-vă numai la comedii fără a spune asta cunoscuților și verificați-vă apoi starea de spirit prin feedback-ul lor.

În concluzie, depresie de iarnă sau reacție de hibernare și, în general, orice stare mai proastă în orice anotimp, ar trebui tratată cu o atitudine mai detașată din partea noastră. Tendința generală este de a ne condamna pentru că ne simțim într-un anume fel mai puțin bine sau de a ne panica. Ambele tendințe creează un plus, de multe ori obsesiv, de gânduri și emoții negative care, nu numai că mențin, dar și agravează starea. Iar ceea ce ar fi putut fi o toană de moment, o lene de sezon, o reacție firească a organismului la stres sau oboseală se poate transforma în ceva mai serios, mai neplăcut și mai greu de tratat - o depresie.

Sigur că atitudinea detașată față de starea proastă nu exclude nevoia unui sfat de specialitate al unui psihoterapeut și/ sau psihiatru pentru a rezolva cât mai corect și rapid situația.

Ultimele articole

Ce sunt si cum actioneaza benzile kinesiologice

Metoda aplicarii benzilor kinesiologice este un procedeu relativ nou, cu radacini in Asia. La sfarsitul anilor `90 metoda a fost introdusa in Europa si a fost preluata rapid in sportul de performanta, in momentul de fata fiind folosita inclusiv in clinicile de recuperare.

Fiziokinetoterapie
Premiera in Romania, la Centrul Medical Provita: prima cisternografie cu substanta de contrast intratecala

In luna martie, centrul medical a realizat o noua procedura, in premiera pentru Romania – prima cisternografie cu substanta de contrast intratecala, care a salvat viata unei paciente cu risc major de meningita. Procedura a fost posibila printr-un efort de echipa: celor doi neurochirurgi – dr. Ionut Gobej si dr. Dorin Bica li s-a alaturat dr. Gina Zaharia, medic specialist radiologie, imagistica medicala.

Cisternografie cu substanta de contrast intratecala
Programare online